Εγκυμοσύνη και Κάπνισμα


 Βήματα προς την διακοπή του τσιγάρου




Η διακοπή του καπνίσματος σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση. Τώρα όμως που είστε έγκυος ένα τέτοιο βήμα είναι πιο επιτακτικό από ποτέ αφου πλέον δεν βλάπτετε μόνο το δικό σας οργανισμό αλλά και του εμβρύου σας.
Αν δεν ανήκετε στις γυναίκες που το σταματούν από τη μία μέρα στην άλλη χωρίς δεύτερη σκέψη, μπορείτε να ακολουθήσετε κάποια απλά βήματα που θα σας βοηθήσουν σταδιακά να αφήσετε πίσω σας αυτό το ανθυγιεινό συνήθειο.



  • Συνειδητοποιήστε τους κινδύνους

Οι γυναίκες που καπνίζουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνουν σημαντικά τις πιθανότητες να γεννήσουν ένα πρόωρο ή λιποβαρές μωρό. Αυτό συμβαίνει γιατί ο καπνός που εισχωρεί στο σώμα αυξάνει τα επίπεδα του μονοξείδιου του άνθρακα και μειώνει αυτά του οξυγόνου στο αίμα σας και άρα και στο αίμα του εμβρύου με συνέπεια να αναπτύσσεται με μειωμένο ρυθμό στη μήτρα. Ένα μωρό με βάρος χαμηλότερου του φυσιολογικού υποφέρει από προβλήματα υγείας τα οποία μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνα για ένα βρέφος που δεν έχει ακόμα ''χτίσει'' το ανοσοποιητικό του σύστημα. Επιπλέον, κάθε τσιγάρο αυξάνει τους παλμούς της καρδιάς σας, προκαλώντας ταχυκαρδίες, και ανεβάζει την πίεση, καταστάσεις που μόνο καλό δεν κάνουν ειδικά στο πλαίσιο μιας εγκυμοσύνης.



  • Προετοιμαστείτε σταδιακά χωρίς να αγχώνεστε

Ελαττώστε σιγά σιγά τα τσιγάρα που καταναλώνετε ημερησίως έως ότου τα αποβάλλετε εντελώς από τη καθημερινότητα σας. Γι’ αυτό προσπαθήστε να κόψετε συνήθειες που έχετε συνδυάσει με το κάπνισμα, παραδείγματος χάρη αν καπνίζετε πάντα με το καφέ σας πιείτε κάποιο άλλο ρόφημα. Άλλωστε η καφεΐνη αυξάνει την επιθυμία για τσιγάρο. Παράλληλα αποφεύγετε μέρη με πολλούς καπνιστές που μπορεί να σας επηρεάσουν και να ξεχάσετε το στόχο σας. Σύμφωνα με ειδικούς η όλη διαδικασία της βαθμιαίας απεξάρτησης πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι και τη 14η εβδομάδα της κύησης το αργότερο ώστε να αποφευχθούν οι αρνητικές επιδράσεις στο έμβρυο.




  • Βρείτε φυσικά υποκατάστατα

Όταν νιώθετε έντονα την επιθυμία να καπνίσετε προσπαθήστε να ξεγελάσετε τον εαυτό σας μασώντας μια τσίχλα, τρώγοντας ένα υγιεινό σνακ, κάνοντας γυμναστική ή πηγαίνοντας μια βόλτα. Η εξάρτηση από το τσιγάρο δεν είναι μόνο σωματική αλλά και ψυχολογική γι’ αυτό είναι απαραίτητο να συγκεντρωθείτε σε κάτι. Απασχολήστε το μυαλό αλλά και τα χέρια σας καταφεύγοντας σε κάποια δραστηριότητα όπως το μαγείρεμα, η κηπουρική και το πλέξιμο ή παίξτε με ένα κομπολόι.



  • Χρήση υποκατάστατων νικοτίνης

Σε περίπτωση που παρά τις προσπάθειες σας νιώθετε ότι το σύνδρομο στέρησης είναι πολύ δυνατό και υποτροπιάζετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιες εναλλακτικές μεθόδους. Η πιο διαδεδομένη είναι η θεραπεία υποκατάστασης νικοτίνης ( Nicotine Replacement Therapy – NRT ) κατά την οποία η νικοτίνη ( η ουσία που προκαλεί την εθισμό είναι κατά κύριο λόγο αυτή ) εισέρχεται στον οργανισμό όχι μέσω του τσιγάρου αλλά με τη μορφή τσίχλας, χαπιών ή αυτοκόλλητων επιθεμάτων. Ουσιαστικά αυτό που πετυχαίνουμε με αυτό τον τρόπο είναι η ανακούφιση των συμπτωμάτων της σωματικής στέρησης, γλιτώνοντας τις υπόλοιπες βλαβερές χημικές ουσίες που μεταφέρει ο καπνός. Οι παρενέργειες μιας τέτοιας διαδικασίας είναι από ελάχιστες ως μηδαμινές αρκεί να μη γίνεται κατάχρηση που μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία της καρδιάς. Παρ’ όλ’ αυτά τα στοιχεία που έχουμε ως τώρα δεν είναι αρκετά για να καταλήξουμε με σιγουριά πως πρόκειται για μια απόλυτη ασφαλή επιλογή για μια έγκυος γυναίκα. Το ίδιο ισχύει και για το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Γι’ αυτό πρέπει να γίνεται προσεκτική χρήση ( ιδίως τα επιθέματα πρέπει να αφαιρούνται πριν τον ύπνο ) και να υπάρχει καθοδήγηση από το γιατρό σας προτού πάρετε οποιαδήποτε απόφαση.



  • Κινητοποιήστε τον σύντροφο και την οικογένεια σας

Είναι σημαντικό να τους μιλήσετε και να ζητήσετε τη βοήθεια τους κυρίως στις στιγμές που νιώθετε ότι δυσκολεύεστε να αντιμετωπίσετε την επιθυμία σας για ένα τσιγάρο.
Αν είναι και εκείνοι καπνιστές καλό είναι να μη καπνίζουν μπροστά σας όχι μόνο για να μη κάνουν την προσπάθεια σας δυσκολότερη αλλά και γιατί το παθητικό κάπνισμα είναι εξίσου βλαβερό.




  • Μην απογοητευτείτε εάν ενδώσετε στον πειρασμό

Είναι συχνό φαινόμενο να συμβούν πισωγυρίσματα γι’ αυτό μην αισθάνεστε ότι αποτύχατε και μην τα παρατήσετε.
Σύμφωνα με έρευνες οι καπνιστές θα επιστρέψουν τουλάχιστον μία φορά στο τσιγάρο μέσα στους πρώτους 3 μήνες διακοπής του.
Οπότε σκεφτείτε ξανά τον στόχο σας και ξεκινήστε πάλι την προσπάθεια. Σε λίγο καιρό όλα θα είναι πιο εύκολα.



Και πάντα να θυμάστε να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας τα οφέλη που προσφέρει κάθε μέρα χωρίς τσιγάρο σε εσάς και το μωρό σας.

Ενδιαφέροντα θέματα

δείτε περισσότερα
  • Εγκυμοσύνη και Κάπνισμα

    Τέστ παπ

    Πρέπει να γίνεται μια φορά το χρόνο μετά την έναρξη της σεξουαλικής δραστηριότητας. Είναι ο μόνος τρόπος να ελεγχθούν πρώιμες αλλαγές στα κύτταρα του τραχήλου της μήτρας που μπορούν να οδηγήσουν σε καρκίνο.